קישורי ידע

בודקים מה מצב הידע בתחילת הלמידה: בעזרת מפת חשיבה מתפתחת היוצרת תמונה מלאה של החומר.

מה עושים המורים

  • כותבים שאלה מנחה או מילות מפתח במרכז מפת החשיבה.
  • מבקשים מכל התלמידים ליצור,בתוך המפה השיתופית, הקשרים ולחבר לדברים שלמדו והבינו.
  • קובעים יחד עם התלמידים צבעים וצורות למקרא נוח למפה (למשל: לקבוע צבע שונה לתאריכים, מקומות, אנשים, מושגים).
  • לאחר שהתלמידים יוצרים הקשרים שמעידים על הבנה של הנלמד , מקיים במליאה דיון וסידור מדויק יותר של המפה.

הוראות לתלמידים:

  • צרו הקשרים על בסיס הבנה וזיכרון של מה שנלמד.
  • מסווגים את הידע לפי המקרא שהמורה אמר.
  • נסו להבין את ההקשר כולל של הידע שלכם דרך סידור המפה עם כלל התלמידים.
 למה? 

צבע וצורה הם כלי משמעותי למאפשר ליצור סדר בטקסט.
סידור הידע כמפה בה כל פריט מידע מחובר לפרטי מידע נוספים דורש מהתלמידים לחשוב על כל החיבורים ולקטלג את הידע שלהם.
בנוסף, קריאה רוחבית של מידע היא מיומנות נרכשת שהרבה תלמידים לא מורגלים בה. זו הזדמנות לתת להם ליצור בעצמם את המפה וכך יותר קל לצרוך בדרך הזו מידע.

https://kosher-teacher.jlm.org.il/popups/26964

שכבת גיל: ז׳-ט׳ | י'-יב'
מטרת השיעור: דיון | חקר ופתרון בעיות
חלקי השיעור: פתיחת שיעור
מיקום השיעור: בכיתה | וירטואלי | מרחוק
אופן הלמידה: מליאה
משך הפעילות: 5-10 דק׳ | 10-15 דק׳
רמת קושי טכנולוגית: אפשרי
זמן הכנה לשיעור: עד רבע שעה | עד חצי שעה
תחום דעת: מדעי | רב מלל | אמנות | שפה
מיומנויות קוגניטיביות: פיענוח והבנה
מיומנויות רגשיות חברתיות: שיתוף פעולה

 כלים לביצוע 

בריסטול שבמרכזו המורה כותב את השאלה או המילה המנחה וטושים ליצירת מפת חשיבה שיתופית