פיתוח ראיה מרחבית כהכנה להבנה איכותנית של חישוב נפח תיבה. אסטרטגיות שונות לחישוב נפח תיבה.
על היחידה
נושא השיעור
נפחי תיבות
נושא בתכנית הלימודים
נפחים
רצף
הכרת תיבות, מיון תיבות , פריסות ושטח פנים , נפח גופים , נפח תיבה
רציונל למורה
-פיתוח ראיה מרחבית תוך שימוש ביישומון תלת מימדי
- פיתוח יכולת הדמיה ובניה
-פיתוח יכולת המעבר בדימוי בין דו מימד לתלת מימד
-פיתוח יכולת אומדן בנפחים
- חישוב נפח באמצעות יחידות מידה זהות הניתנות למנייה
וממלאות את כל הנפח.
-פיתוח אסטרטגיות שונות לחישוב נפח תיבה
-חשיפה לשאלות מסדר חשיבה גבוה- חשיבה הפוכה וחיוב ממדים שונים.
מחבר/ת
אסתי בא גד , שולי סגל
תוכן היחידה
מטרות
(תחומי דרך וציוני תוכן)
- התלמיד יפתח ראיה מרחבית ויבין היטב את משמעות הנפח
- התלמיד יכיר תוך כדי התנסות את יחידת המידה סמ"ק.
-התלמידים ימצאו דרכי פתרון שונות למציאת נפח של תיבה.
-התלמידים ימצאו את הקשר בין גובה, אורך ורוחב למציאת נפח של תיבה.
-התלמידים יבדקו כיצד משפיעה הגדלה והקטנה של אחד המימדים אורך, גובה ורוחב על נפח התיבה.
מושגים
מבנה מקוביות, דו מימד , תלת מימד, נפח, סמ"ק, גדל פי, קטן פי
הענות לשונות
היענות לשונות-העבודה בקוביות וביישומון מספקת עניין וחוויה לתלמידים בכל רמה -ההמחשה ביישומון מאפשרת הבנה איכותית של הנוסחה לחישוב שטח תיבה לתלמיד מתקשה -המחשה זו מאפשרת לתלמידים מתקדמים להבין ולחקור את נושא הנפח ברמה גבוהה וכן לפתור משימות מסדר חשיבה גבוה כמו: חשיבה הפוכה, השפעה של שינוי מימדים על הנפח וכו'
חומרים נלוים
יישומון: http://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/00724/
ערכת קוביות מתחברות לכל תלמידה
ספר הלימוד [מסלולים עמ' 91]